👈 دانلود اپ اندروید 👉

اقدام پژوهی درباره تقویت املاء

ارتباط با ما

فرمت: na

... دانلود ...

فهرست ... صفحه

مقدمه ... 3

بیان مسئله ... 4

اهداف ... 5

شواهد (1) ... 6

گردآوری اطلاعات ... 8

سوالات پژوهشی ... 10

تجزیه و تحلیل ... 10

ارائه راه حل اجرایی ... 12

شواهد (2) ... 13

نتیجه گیری ... 15

منابع ... 16

مقدمه

همه ی ما دوران تحصیل و مدرسه ی خود را خوب به یاد داریم. کلاس های پرجمعیّتی که هر نیمکت با زحمت سه دانش آموز را در خود جای می داد. زمانی که زنگ املا فرا می رسید، معلم می گفت: «بچه ها! نفرات وسط هر نیمکت بیرون بیایند و روی زمین بنشینند. بچًه هایی هم که در نیمکت نشسته اند، کیف هایشان را روی نیمکت بگذارند. سرمیزی ها سر میز. ته میزی ها هم ته میز» کوهی از کیف بر روی میزها قرار می گرفت تا مبادا دانش آموزی سرخود را حرکت دهد و چشمش به املای دیگری بیفتد. سپس معلم با حالت دستوری و کلمه به کلمه، متن املا را می خواند.

هنوز هم با گذشت سال ها، حتّی با تغییر کتاب های درسی، باز هم شاهد برگزاری چنین املاهایی در کلاس درس هستیم. این موضوع باعث تعجّب است که با وجود این همه تغییرات، باز هم به شکل سنّتی به دانش آموزان املا می گوییم؟ آیا واقعاً روش دیگری برای گفتن املا وجود ندارد؟ چرا سعی نمی کنیم در درس املا به شیوه هایی نو و جذّاب هم توجّهی داشته باشیم؟ اصلاً چرا روش های سنّتی را کنار نمی گذاریم؟ مگر نه این است که ما بایستی این نونهالان باغ مدرسه را برای روزگاری جز روزگار خود تعلیم دهیم و تربیت کنیم. آیا تاکنون از خود آنان پرسیده ایم تا چه اندازه به این روش ها علاقه مند هستند؟

چرا زنگ املا در برخی مدارس به زنگی خشک و بی روح تبدیل می شود و هزاران چرا و دریغ دیگر! آیا فکر نمی کنید که دیگر زمان آن رسیده است که باور و نگاهمان را نسبت به درس املا تغییر دهیم؟ دانش آموزانمان را باور کنیم؟ به فکر شکوفایی خلّاقیّت آنان باشیم و از املا گفتن سنّتی بپرهیزیم و آن ها را از این گرداب توالی و تکرار برهانیم؟

در رابطه با موضوع املا، تاکنون پژوهش های فراوانی صورت گرفته است که در مجلّات و کتب گوناگون به چاپ رسیده است. در همه ی آنها به این نکته اشاره شده است که درس املا نیاز به بازنگری و توجّهی جدّی از سوی معلّمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت دارد. چرا که تمام نگارندگان مقاله ها از افت تحصیلی دانش آموزانشان در این درس شکایت داشتند و راه حل های که برای برطرف شدن مشکل خود ارائه کرده بودند در جهت شکستن هنجار سنتّی درس املا بوده است و در پایان به تغییرات شگرفی در نگرش و بازخورد دانش آموزان دست یافته بودند که در قسمت ادبیّات موضوع به آنها اشاره کرده ام.

من نیز در این اقدام پژوهی سعی کرده ام ابتدا به بررسی موانع و مشکلاتی که در تدریس این درس با آن ها مواجه بوده ام، بپردازم و سپس با استفاده از روش هایی که در مقالات و کتب گوناگون مطرح شده است و تجربیّات و راه کارهای ابتکاری خودم نمره ی دانش آموزانم را در درس املا افزایش دهم.

مقطع ابتدایی زیربنای مقاطع دیگر تحصیلی می باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساسی پایه های دیگر میباشد و هر چه قدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایه های دیگر راحت تر هستند و بالعکس؛ در پایه اول دو درس ریاضی و فارسی (قرائت فارسی و املای فارسی) کلیدی هستند وبیش ترین ساعت به این دو درس اختصاص می یابد و از بین دو درس ذکر شده درس فارسی، یادگیری دروس دیگر تقریبأ غیر ممکن میباشد.

بیان مسئله

اینجانب زهره رحمنی آموزگار پایه دوم با سابقه 4 سال تدریس پایه دوم در دبستان شهید اشرفی اصفهانی واقع در الوند انتهای خیابان امام خمینی (ره) مشغول به تدریس هستم. مدرسه دولتی و در ضمن دخترانه است. تعداد دانش آموزان حدود 405 نفر، آموزگاران 14 نفر، 1 نفرمربی پرورشی، 1 نفر مربی بهداشت، 1 نفرمعاون اجرایی و 1 نفرمدیر می باشد و همین طور 1 خدمتگزار مرد و 1 خدمتگزار زن در این مدرسه مشغول فعالیت هستند. محیط حیاط مدرسه متراژبالایی دارد به طوری که در انتهای مدرسه سرویس بهداشتی قرار دارد و در گوشه ای زمین فوتبال چمن وجود داردکه در زنگ ورزش و برقراری بعضی از مراسم از آن استفاده می شود. نمای ساختمان 2 طبقه است که در طبقه اول 8 کلاس وجود دارد و دفتر مدرسه، دفتر پرورشی و آبدارخانه در طبقه اول قرار داردو همین طور کلاس های سوم و پنجم در این طبقه هستند. در طبقه دوم کتابخانه مدرسه، کلاس نهضت و نمازخانه و 2 کلاس اول، 3 کلاس دوم، 2 کلاس چهارم و 1 کلاس سوم وجود دارد. من یکی از آموزگاران پایه دوم این مدرسه هستم که تعداد 28 دانش آموز در کلاسم هستند. الهه فیضی یکی از دانش آموزان مؤدب و مهربان کلاسم می باشد، از خانواده کم جمعیت و فرزند کوچک خانواده است. یک برادر بزرگ تر از خود دارد، مادرش بیسواد و پدرش کم سواد است. شغل پدر کارگر و مادر خانه دار است. از نظر مالی در حد متوسط و ضعیفی هستند. کرد زبان و اهل کرمانشاه هستند. بعد از شروع سال تحصیلی چندین بار از وضعیت تحصیلی دانش آموز ابراز نگرانی کردم و او را در حد دانش آموز اول هم نمی دانستم و با مدیر مدرسه و اولیای دانش آموز در رابطه با درس املای دانش آموز مشاوراتی را به عمل آوردم. قرار شد اولیای دانش آموز به فرزند خود کمک کنند و همگام با معلم درس ها را تکرار و تمرین کنند.

بعد از گذشت 1 ماه، متأسفانه پیشرفتی حاصل نشد و در جلسه شورای معلمان وضعیت دانش آموز مورد بحث قرار گرفت.

پیشنهادهایی ارائه گردید که قرار شد به مشکل وضعیت دانش آموز بپردازم، تا املای او تقویت شود. حال چگونه می توانم املای دانش آموز الهه فیضی پایه دوم مدرسه شهید اشرفی اصفهانی در سال 93-94 را تقویت کنم.

لینک کمکی